Allekirjoita avoin kirje tulevalle hallitukselle

Ke, 24 Huh 2019 - 12:04

Avoin kirje Antti Rinteelle ja tulevalle hallitukselle

Sipilän hallituksen heikkotasoinen eläinsuojelulain uudistus kaatui hallituksen mukana. Seuraavan hallituksen tehtävä on kehittää eläinsuojelua aidosti eläinten näkökulmasta, ei tehotuotannon taloudellisten voittojen.

Me allekirjoittaneet vaadimme seuraavaa:

Eläinten kasvattaminen ahtaissa häkeissä ei kuulu enää tälle vuosisadalle. Tulevan hallituksen on otettava eläinsuojelu tosissaan. Suomi ei saa jäädä eläinsuojelun takapajulaksi.

*
Saatamme ottaa yhteyttä ja kertoa vetoomuksesta. Voit halutessasi jättää tämän tyhjäksi.

Eduskuntavaaleissa suurimman voiton saivat puolueet, jotka haluavat kehittää eläinsuojelua kunnianhimoisesti. Tämän tulee näkyä siinä, millaista eläinpolitiikkaa Suomessa aletaan toteuttaa.

Turkistarhaus on selkeä kansainvälinen häpeänaihe Suomelle.

Kettujen kasvattaminen ahtaissa häkeissä on kielletty Ruotsissa ja Tanskassa. Norja on kieltämässä turkistarhauksen kokonaan, kuten esimerkiksi Englanti, Itävalta, Hollanti, Tsekki ja Belgia ovat jo tehneet.

Saksassa minkkihäkkien on oltava kolmen neliömetrin kokoisia. Suomessa sallitaan noin 0,25 m2 kokoiset häkit.

Suomalaiset eivät hyväksy turkiseläinten karuja oloja. Taloustutkimuksen marraskuussa toteuttamassa tutkimuksessa vain 17 % hyväksyi turkistarhauksen jatkamisen nykyisellä tavalla. Suurin osa vastaajista halusi turkiseläimille huomattavasti lisää tilaa (39 %) tai lakkauttaa turkistarhauksen kokonaan (30 %).

Turkistarhoilta julkisuuteen tulleet kuvat ovat osoittaneet, etteivät alan itse itselleen antamat sertifikaatit riitä takaamaan eläinten hyvinvointia. Virikkeettömät häkit, ylisuuriksi jalostetut ketut ja käytöshäiriöistä kärsivät minkit ovat nousseet kansainvälisiksi uutisaiheiksi.