Oikeutta eläimille -järjestön kampanja tekee Jyväskylästä häkittömän

#HäkitönJyväskylä kampanja alkaa tänään, heinäkuun viimeisenä päivänä. Mukana jo 7 yritystä Jyväskylästä.

Jyväskylä 31.7.2019 - “Häkitön Jyväskylä, sen me haluamme ja sen me teemme”, julistaa Maarit Mitrunen Oikeutta eläimille järjestöstä. Mitrunen on #HäkitönJyväskylä kampanjan vapaaehtoinen koordinaattori. Hän on pitkin kesää valmistellut tätä päivää ja ollut yhteydessä yrityksiin. Kampanjan avajaisia juhlistetaan pienimuotoisesti Suurella Kompassilla.

Käytännössä #HäkitönJyväskylä  tarkoittaa sitä, että järjestö kannustaa yrityksiä tekemään julkisen sitoumuksen häkkikananmunista luopumiseksi. Kannusteena yritysten logot julkaistaan kampanjasivulla ja heille jaetaan “Kanan askel eläinten hyväksi” -diplomi.

“Toimimme positiivisena kannustajana. Yritys saa myönteistä huomiota ja eläinten olot paranevat askeleen verran”, kertoo Juhis Ranta, joka toimii yrityskampanjapäällikkönä järjestössä.

Vuonna 2012 kiellettiin tavanomaiset häkit kanaloissa, mutta niin sanotut virikehäkit ovat olleet edelleen sallittuja. Niissä on runsaasti ongelmia.

“Kanaa kohden häkissä on tilaa reilu A4-arkin verran. Kyseessä on luonnostaan hyvin liikkuvainen eläin, jonka päivät kuluvat kuopsutellen ja ruokaa etsiskellen. Ahdas häkki ei ole hyvä paikka kanalle”, Ranta kertoo.

Pari viikkoa sitten Tampereella aloitettiin vastaava #HäkitönTampere kampanja. Yli 10 yritystä on sitoutunut häkittömyyteen kyseisen kampanjan aikana. Miksi nyt on Jyväskylän vuoro?

“Haluamme olla ylpeitä kotikaupungistamme ja häkittömäksi julistautuminen on jyväskyläläisille yrityksille hyvä keino saada arvostusta ja osoittaa välittämistä”, kertoo Mitrunen.

“Kampanjan sivulla on mahdollisuus ilmiantaa yrityksiä, joiden haluaisit olevan häkitön. Me olemme sitten yhteydessä näihin yrityksiin ja kerromme saamastamme palautteesta. Tällä kampanjalla pystymme auttamaan sekä kanoja että yrityksiä”, Mitrunen kertoo.

#HäkitönJyväskylä kampanjaan ovat jo lähteneet mukaan The Local Culture Hostel & Cafe, Wanha Freda, Café Alvar, Savutuvan Apaja, Mirjam's, Teeleidi sekä Minna bakes. Järjestö on käynyt keskustelua myös muiden yritysten kanssa, joten joukko tulee laajenemaan pian.

Oikeutta eläimille on yli kahden vuoden ajan kampanjoinut häkkikananmunia vastaan. Suurista Suomalaisista yrityksistä niistä on ilmoittanut luopuvansa mm. Koti Pizza, Wihurin metrotukku, S ryhmä ja Fazer. Vastaavia sitoumuksia on nähty myös suurilta kansainvälisiltä yrityksiltä, kuten Nestle, Unilever ja Hilton hotellit.

“Eläinkysymykset eivät ole pelkästään yksilön päätöksiä siitä, mitä laittaa lautaselleen. Se on yhteiskunnallinen kysymys ja yritysten tulee kantaa myös oma vastuunsa. Kananmunista on helppo aloittaa”, kertoo Ranta.


Kampanjan verkkosivut löytyvät osoitteesta https://oikeuttaelaimille.fi/hakiton.