Uudella kampanjalla Tampereesta tehdään häkitön


#HäkitönTampere -kampanjassa on mukana jo 14 yritystä, jotka sitoutuvat käyttämään ainoastaan häkittömästi tuotettuja kananmunia. Oikeutta eläimille -järjestö aloitti paikalliskampanjan tänään.

.(Tampere 10.7.2019, muokattu 7.11.2019) Moni tamperelainen yritys on liittynyt mukaan Oikeutta eläimille -järjestön #HäkitönTampere -kampanjaan. Kampanjan tavoitteena on tehdä Tampereesta häkitön, eli saada tamperelaiset yritykset luopumaan häkkikananmunien käytöstä.

“Häkkikananmunien tuotanto on kaikkein julmin tapa tuottaa kananmunia. Monet yritykset, niin Suomessa kuin maailmallakin, ovat tajunneet tämän ja ilmoittaneet luopuvansa niistä. Nyt on aika kypsä sille, että ihmisiä lähellä olevat yrittäjät näyttävät vastuullisuutensa eläinkysymyksissä”, kertoo Oikeutta eläimille -järjestön kampanjapäällikkö Juhis Ranta.

Tamperelaisista yrityksistä mukana ovat kampanjan startista saakka olleet Pirkanmaan Voimia, MakuMaestro, Hygge, Kievari Kahdet Kasvot, Rillinki, Cafe Puusti, Miss Ada Bistro & cafe, Kulttuurikahvila Laikku, Gastropub Soho ja Ravintola C. Myös Pikante, Muusa, Ravintola Kajo ja Pyynikin munkkikahvila ovat liittyneet kampanjaan.

HäkitönTampere -kampanjan paikallisina koordinaattoreina toimivat vapaaehtoiset Sanna Teissala ja Susanna Pesiö. He katsovat, että häkittömyyden tulisi olla tamperelaisille yrittäjille ylpeyden aihe.

“Haluamme olla kotikaupungistamme ylpeitä ja siksi kannustamme paikallisia, meille tamperelaisille tuttuja yrittäjiä mukaan kampanjaan”, kertoo Pesiö.


“Toiveemme on, että tamperelaiset ottavat konkreettisen askeleen eläinten hyvinvoinnin edistämiseksi”, Teissala jatkaa.

“Eläinten hyvinvointi on sellainen asia, mitä jokainen yrittäjä voi omalla tarjonnallaan ja raaka-ainevalinnoillaan edistää. Me olemme #HäkitönTampere -kampanjassamme positiivinen kannustaja yrityksille, jotta he tekisivät hyvän päätöksen ja ottaisivat sen ‘kanan askeleen’ eläinten hyväksi,” kertoo Ranta.

Noin 58 % Suomen kananmunista tuotettiin häkkikanaloissa vuonna 2018. Trendi on ollut laskeva jo toistakymmentä vuotta. Isommista suomalaisista yrityksistä häkkikananmunista ilmoitti luopuvansa viimeksi Wihurin Metrotukku, S-ryhmä ja sitä ennen Fazer.

Vuodesta 2012 perinteiset häkit ovat olleet kiellettyjä, mutta niin sanotut virikehäkit ovat olleet edelleen sallittuja. Kanalla on häkissä tilaa vain noin A4-arkin verran ja virikkeenä häkeissä on muovimaton palanen ja matala orsi. Luonnostaan liikkuvaisella kanalla ei ole mahdollista luonnolliseen käyttäytymiseen ja liikkumiseen häkissä.

#HäkitönTampere starttasi lauantaina 13.7. kello 13 alkaen. Kampanjastarttiin sisältyy katutapahtuma Tampereen keskustorilla sekä yrityskierros, jonka aikana jo nyt mukaan lähteneille yrityksille käydään luovuttamassa Kanan askel -diplomit.

Kampanjan verkkosivut löytyvät osoitteesta https://oikeuttaelaimille.fi/hakiton. Sivuilla voi myös ilmiantaa yrityksiä, joita tulisi kutsua mukaan kampanjaan. Tampereen jälkeen kampanja rantautuu Jyväskylään.