Turkulaiset yritykset haastetaan ottamaan kanan askel eläinten hyväksi

Oikeutta eläimille aloittaa #HäkitönTurku-kampanjan, joka kannustaa yrityksiä luopumaan häkkikananmunista. Mukaan on lähtenyt jo 6 turkulaista yritystä.

Suomessa kananmunantuotannon piirissä on jatkuvasti 4 miljoonaa kanaa ja noin 58% tuotetuista munista tuotetaan häkkikanaloissa. Uusi kampanja haluaa muuttaa tämän.

“Haluamme olla ylpeitä Turusta ja sen vuoksi kannustamme kotikaupunkimme yrittäjiä ajattelemaan myös eläimiä,” kertoo Maria Nikula. Hän toimii #HäkitönTurku-kampanjan paikallisena koordinaattorina.

Turkulaisista yrityksistä mukana ovat jo Gaggui, Cafe Sirius, Leipomo Gryn, Fiilis Café & Bistro, Bagel House ja Ravintola Kuori. Vastaava kampanja aloitettiin kesällä myös Tampereella ja Jyväskylässä, missä yritykset ovat lähteneet innolla mukaan.

“Yrityksen on helppo aloittaa vastuullisuustyö eläinten suhteen on helppo aloittaa kananmunista, sillä niissä on olemassa valmiit vaihtoehdot,” selostaa Juhis Ranta, yrityskampanjapäällikkö Oikeutta eläimille järjestöstä.

Oikeutta eläimille on viime vuosina kampanjoinut nostaakseen eläimet myös yritysvastuuagendalle. Suurista yrityksistä häkkikananmunista on päättänyt luopua esimerkiksi Fazer, Kokkikartano, S-ryhmä, Kesko, Lidl, Kotipizza ja moni muu. 

“Turkulaiset yritykset eivät saa jäädä jälkeen tästä kehityksestä. Kaikki vaan mukaan. Tehdään Turusta Häkitön,” intoilee Nikula.

Kampanjan startti pidetään 26.11.2019. Järjestö käy toimittamassa diplomit kampanjaan osallistuneile yrityksille klo 12 alkaen. Avajaistilaisuus pidetään Yliopiston kävelykadulla klo 14 alkaen. Tarjolla glögiä ja pipareita sekä mahdollisuus osallistua kampanjaan some-kuvalla.

Tapahtuma: https://www.facebook.com/events/437854290235114/
Kampanjasivu: https://oikeuttaelaimille.fi/hakiton