Fazer luopuu häkkikananmunista - eläinten hyvinvoinnista on tullut merkittävä yritysvastuun trendi

Ke, 10 Huh 2019 - 12:04

Fazer on ilmoittanut tänään luopuvansa häkkikananmunista vuoteen 2024 mennessä. Päätös tulee voimaan yrityksen kaikissa toimintamaissa. Oikeutta eläimille -järjestön kampanjapäällikkö on iloinen Fazerin päätöksestä.

Kanat kiittävät Fazeria

Fazer kertoo pyrkivänsä toiminaan raaka-ainehankinnoissaan 100 %:n vastuullisesti. Päätös luopua häkkikananmunien käytöstä on askel kohti tätä tavoitetta. Yrityksen vastuullisuusstrategiassa eläinten hyvinvointi on nostettu omaksi kokonaisuudekseen.

“Tämä on merkittävä päätös. Miljoonien kanojen olot paranevat Pohjoismaissa ja Baltiassa. Kansainvälisesti toimiva Fazer näyttää nyt esimerkkiä vastuullisuustoiminnassa”, kertoo Juhis Ranta, Oikeutta eläimille -järjestön kampanjapäällikkö.

Sitoumus kattaa yrityksen kaikki liiketoiminta-alueet leipomoista ravintolapalveluihin ja makeisiin sekä kaikki toimintamaat. Fazerin tavoite on saavuttaa 100 % taso häkkimunista luopumisessa vuoteen 2024 mennessä. Aikataulu koskee Pohjoismaita ja Baltian maita. Venäjän osalta aikataulu tarkentuu tämän vuoden aikana.

“Olen tyytyväinen siihen, miten keskustelumme sitoumuksen saavuttamiseksi on edennyt. Kannustan Fazeria asettamaan yhtä kunnianhimoiset tavoitteet myös Venäjän toimintojensa osalta. Kirittäminen ja sparraaminen eläinkysymyksissä jatkuu”, sanoo Ranta.

Oikeutta eläimille tekee kampanjaa, joka kannustaa yrityksiä luopumaan häkkikananmunista. Lukuisat yrityksen niin Suomessa kuin maailmalla ovat jo luopuneet tai luopuvat siirtymäajalla häkkikananmunista. Suomessa Fazerin lisäksi esimerkiksi KotiPizza, R-kioski ja Lidl ovat luopuneet häkkikananmunista.

“Tämä on aivan selkeä yritysvastuun trendi. Vegebuumin rinnalle on nyt noussut eläinten hyvinvointia painottava trendi. Kananmunat ovat hyvin selkeä kohde osoittaa vastuullisuutta ja kiinnostusta eläinten hyvinvointia kohtaan”, arvioi Ranta.

Häkkikananmunien osuus tuotannosta on ollut yli kymmenen vuotta jatkuvassa laskusuunnassa.

“Olemme jo siinä pisteessä, että yritys joka edelleen haluaa käyttää häkkimunia näyttää vastuuttomalta ja julmalta. Näin on käynyt esimerkiksi S-ryhmälle. Onneksi koko ajan on enemmän Fazerin kaltaisia eteenpäin katsovia yrityksiä,” kertoo Ranta.

Oikeutta eläimille järjestö on kampanjoinut yli puoli vuotta, jotta S-ryhmä luopuisi häkkikananmunista. Kyseessä on viimeinen suuri päivittäisvatarakauppa, jolla ei ole olemassa sitoumusta häkkimunista luopumiseksi.

 

Fazer on Suomen suurimpia elintarvikeyrityksiä. Yrityksen toimialoja ovat leipomotuotteet, makeiset, ravintolat ja kahvilat.

Oikeutta eläimille on vuonna 1995 perustettu eläinoikeusjärjestö. Järjestön julkaisemat salakuvat ja videot eläintuotantotiloilta ovat herättäneet huomiota mediassa ympäri maailman. Häkkikananmunantuotannon vastaista kampanjaa järjestö on tehnyt vuodesta 2017.

 

Kampanjan sivut: https://oikeuttaelaimille.fi/kanat/